3 ciekawe kampanie reklamowe wykorzystujące materiały drukowane
Po co właściwie wykorzystywać materiały drukowane w kampaniach reklamowych? Takie pytanie zadają sobie przedsiębiorcy lub specjaliście ds. marketingu. Oto kilka powodów, na przykładzie trzech nietypowych kampanii z ostatnich lat.
Materiały drukowane, takie jak ulotki, plakaty, bannery reklamy zewnętrznej docierają do wszystkich grup społecznych i ekonomicznych. Umożliwiają Twojej firmie efektywne dotarcie do każdej z nich. Wystarczy dobrać odpowiedni język i charakter komunikacji do specyfiki danej grupy docelowej.
Przyjrzyjmy się najciekawszym przykładom drukowanych materiałów.
1. Al-Nahar
Projekt, który zwyciężył w konkursie Cannes Lions w ubiegłym roku. Libański dziennik „An-Nahar” zdobył Grand Prix 2019 za akcję „Blank Edition”.
Po tym, jak miejscowi politycy przez kilka miesięcy nie potrafili sformować nowego rządu, dziennik wydał cały numer z pustymi stronami. Symbolizowały one puste obietnice składane wyborcom. Przez jeden dzień gazeta była właściwie drukowanym manifestem.
Kampania początkowo dotarła tylko do czytelników dziennika. Później jednak rozeszła się wirusowo po całym świecie. Media wspomniały o akcji 500 milionów razy, a cały nakład sprzedał się najlepiej w historii gazety.
A co wtedy, gdy akcja nie osiągnie aż takiego zasięgu? Nie ma się co oszukiwać, większość kampanii się to nie udaje. Jednak ulotki, plakaty albo reklama prasowa – nawet jeśli nie trafią do wszystkich konsumentów – docierają do niemal wszystkich segmentów konsumentów. Od młodych matek, przez fanów piłki nożnej, miłośników gier komputerowych.
2. All Yellow Palette
Czy drukowane ulotki bywają wykorzystywane w bardziej przyziemnym kontekście? Oczywiście! W 2014 roku w Budapeszcie weszły w życie przepisy, zgodnie z którymi wszystkie taksówki musiały być nowe i w tym samym kolorze – żółtym. Wcześniej, podczas wystawy Taxi Expo, Škoda zaoferowała swoje modele Rapid i Octavia.
Uwagę gości targów przyciągnęła ulotkami w formie podręcznego wzornika kolorów, a właściwie żółci. Komunikat był prosty: skoro nie można wybrać koloru nowej taksówki, można przynajmniej wybrać odpowiednie wyposażenie i cieszyć się dobrym stosunkiem jakości do ceny.
3. Highlight Remarkable
W kontekście komunikacji politycznej jeszcze ciekawszy jest przykład ubiegłorocznej kampanii „Highlight Remarkable”, również nagrodzonej w Cannes Lions. Cel nie był polityczny – chodziło o promocję marki jaskrawych, znanych ze szkoły pisaków niemieckiej marki Stabilo. Godny uwagi jest jednak sposób, w jaki tę użytkową markę wykorzystano do pokazania spraw ważnych i dyskutowanych w społeczeństwie. Także w kontekście politycznym.
W kampanii wykorzystano historyczne, czarno-białe zdjęcia. Zgodnie z realiami epoki ukazywały one głównie mężczyzn. Jaskrawą linią pisaka zaznaczono więc kobiety, które stały wtedy w cieniu, a odegrały ważną rolę w ukazywanych wydarzeniach. Mamy więc zdjęcie prezydenta Thomasa Woodrowa Wilsona. Nieco za nim siedzi jego żona Edith, która po wylewie Wilsona nieoficjalnie przejęła część jego obowiązków.
Inna fotografia pokazuje salę kontrolną NASA podczas misji lądowania na Księżycu. Linia nakreślona pisakiem „oświetla” Katherine Johnson, matematyczkę, której badania były kluczowe w całym programie Apollo 11. Kampanię przygotowała agencja DDB Germany.
Chociaż nie ma gotowej recepty na stworzenie ulotki reklamowej gwarantującej sukces, projektanci, graficy i kreatywni z agencji reklamowych łączą atrakcyjny slogan z odpowiednią ilustracją. Tak, żeby przyciągnąć uwagę odbiorcy.
Druk to nie tylko reklama prasowa
Możliwe, że połączenie reklamy i druku kojarzy Ci się z reklamą prasową. Niesłusznie. Ulotki są prozaiczną, ale dużo powszechniejszą formą dotarcia do klientów. Jeśli nawet nie angażują tak dużych budżetów reklamowych i tak znanych dyrektorów kreatywnych, są jednak bardziej powszechną formą reklamy.
Pracujesz w małej firmie? Nawet wtedy warto poznać najbardziej kreatywne rozwiązania związane z szeroko pojętym drukiem. W ten sposób łatwiej przekonasz zarząd lub partnerów swojej firmy do skorzystania z tego kanału dotarcia.