3 sposoby na ulepszenie designu drukowanego katalogu w 2020 roku

Posted by:Marta Wujda Posted on:10 lutego 2020 Comments:0
Drukarnia Chroma praca zespołowa

Odręczne rysunki, storytelling, krytyka kosumeryzmu – to trzy trendy w designie, które warto uwzględnić podczas projektowania drukowanego katalogu. Popularne będzie wszystko, co naturalne i pełne umiaru – nawet kosztem doskonałości.

Oto wybrane przez nas trzy trendy w designie katalogów:

1. Odręczny rysunek w drukowanym katalogu

Ręcznie rysowane ilustracje mogą mieć walor ekologiczny i oszczędnościowy, jeśli np. zastępują specjalnie przygotowywaną sesję zdjęciową. Tak właśnie postąpił włoski „Vogue” w styczniowym numerze. Modowe sesje zdjęciowe dla tak ważnego magazynu to ogromne wyzwanie logistyczne, mnóstwo sprzętu, pracowników i czasu. Zamiast tego w wydaniu otwierającym 2020 rok pojawił się efekt pracy ilustratorów.

Przygotowano osiem różnych okładek prezentujących najnowszą modę za pomocą rysunków. Był to wkład włoskiej edycji pisma w ogólnoświatowe porozumienie wszystkich redakcji „Vogue”. Pod koniec 2019 roku podpisały one wspólną deklarację na rzecz wprowadzenia i promowania działań ekologicznych oraz służących zrównoważonemu rozwojowi.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by użyć podobnych argumentów, nawet gdy dotychczas korzystało się wyłącznie ze zdjęć stockowych. Wydawnictwo o charakterze premium może pozwolić sobie także na zamówienie oryginalnych grafik. Dla pozostałych wystarczające będą zasoby ilustracji do znalezienia w serwisach stockowych. Chodzi przecież o wrażenie wizualne i płynący z niego przekaz.

2. Storytelling w służbie drukowanego katalogu

Czym jest storytelling? Można go zdefiniować jako tworzenie angażującego przekazu poprzez umieszczenie komunikatu marki w spójnej strukturze narracyjnej. Stosowano go w reklamie od zawsze, ale w ostatnich latach jeszcze zyskał na popularności. Coraz więcej firm buduje ciekawe opowieści na temat swojej marki. Pozwala to wyróżnić się na tle konkurencji, wzbudzić emocje u odbiorcy komunikatu i ułatwić zapamiętanie przekazu.  Ilustracje w katalogach ofertowych także są narzędziem storytellingu.

Dzięki rysunkom można łatwo stworzyć opowieść o produktach, ich zastosowaniu i korzyściach, jakie przyniosą klientowi. Mogą to być historyjki w formie komiksów. Równie dobrze jednak mogą one przybrać formę złożonej infografiki, gdzie elementy projektowane w programach graficznych łączą się z dopasowanymi rysunkami, tworząc atrakcyjną całość. Taką, która będzie zgodna z trendami, a jednocześnie doda wartość do informacji przedstawionych na kartach katalogu.

Dzięki takiemu z pozoru niespójnemu połączeniu elementów powstają wizualne interpretacje idei, które pozwalają odbiorcom lepiej zapoznać się z produktem. Katalog staje się swoistą Biblią pauperum, w której czytelnik – a raczej widz – znajdzie rozwiązanie trapiących go problemów.

Estetyka DIY (do it yourself)

Czym skutkuje powrót do lat 80. i 90. we wzornictwie – zwłaszcza tym skierowanym do młodszego pokolenia? Oczywiście odwoływaniem się do punka lat 80. oraz estetyki grunge następnej dekady. Nie bez znaczenia jest też nostalgia za graffiti i street artem tamtych czasów, które ówcześnie miały wyjątkowy wpływ na projektowanie wizualne. W tym trendzie również widać znaczenie indywidualnego wytwarzania, etosu twórcy i aktywisty.

3. Krytyka konsumeryzmu – wycinanki i kolaże

Rok 2020 upłynie pod znakiem krytyki konsumeryzmu – ze strony celebrytów, jak i szeregowych konsumentów. Protesty miały i mają swoją estetykę, a wspomniane punk, grunge czy graffiti miały ją całkiem dobrze skodyfikowaną. By pokazać swoje zaangażowanie społeczne i świadomość trendów, nie od rzeczy będzie je wykorzystać.

Do tego nurtu należą też grafiki nawiązujące do wycinanek i kolaży. Z nimi jest o tyle prościej, że łatwiej połączyć gotowe elementy niż opracowywać grafikę od podstaw w zadanej estetyce. Wspomniane wyżej nawiązania do estetyki subkultur zwłaszcza w zakresie typografii mogą przysparzać pewnych kłopotów.

Kategoria