4 trendy w designie, które wpłyną na projekty graficzne

Posted by:Marta Wujda Posted on:7 marca 2019 Comments:0

Trendy w designie są kształtowane przez media, technologię, modę, a od jakiegoś czasu również przez projektantów stron internetowych. Kolejne wyłaniające się tendencje stopniowo zaczynają być coraz bardziej widoczne we wszelkiego rodzaju projektach. Także w projektach materiałów graficznych: druków, ilustracji, plakatów czy ulotek. Przejawiają się w nich przez rok, dwa, a czasem i dłużej. Trendy 2019 roku będą w dużej mierze kontynuacją tych, które wyłoniły się mniej więcej rok temu.

Asymetria

Ten widoczny do kilku lat trend w tym roku będzie silniejszy i bardziej obecny w internecie. Wizytówkę czy plakat również można zaprojektować zgodnie z tym trendem, na przykład przy zamawianiu tych materiałów online. Wymaga to jednak nieco wprawy, a przede wszystkim staranności, bo projekt asymetryczny w żadnym razie nie może być chaotyczny. Chodzi o to, aby w kontrolowany sposób dodać mu uroku.

Czy efekt może w ogóle być korzystny, skoro estetyką od wieków poszukiwaną przez człowieka jest symetria? Rzeczywiście, w badaniach naukowych udowodniono, że ludzie i zwierzęta postrzegają osobniki o symetrycznej budowie ciała jako atrakcyjniejsze. Z kolei asymetria w budowie ciała (jedno ramię wyższe niż drugie, jedna pierś nieco mniejsza itp.) prawdopodobnie podświadomie postrzegana jest jako defekt. Przez wieki symetria była złotym standardem w architekturze. Kojarzyła się z porządkiem i stabilnością.

Co zatem z asymetrią w firmowych drukach? Może być godna polecenia. Mimo że dla oka trudniejsza – zastosowana z rozsądkiem i w niewielkiej dawce daje ważne korzyści. Odpowiednio kieruje uwagę patrzącego.

https://vimeo.com/171925384

Eko

Bardzo szeroki trend, obejmujący nie tylko projekty graficzne, ale i na przykład wystrój wnętrz. Wyraża się w różnych formach. W grafice i druku oznacza odejście od prostych linii na rzecz bardziej nieregularnych wzorów i kształtów. W layoutach elektronicznych elementy „pływające” i „latające” mają kojarzyć się z otwartością i poczuciem wolności. Opakowania czy wizytówki w nurcie eko drukowane są często na papierze pergaminowym, w kolorach brązowym, białym i błękitnym.

Design coraz częściej czerpie z natury. Tworzy produkty nie tylko przyjazne dla środowiska, ale też przypominające kształtami obiekty naturalne. Ich cechą charakterystyczną jest nieregularność cechująca elementy natury, jak kamień, jezioro czy drzewo.

Tak zaprojektowana i wydrukowana ulotka czy kalendarz robią na patrzącym wrażenie większej przystępności. Wydają się bardziej zgodne z naturą człowieka. W opakowaniach elementem tego trendu jest odejście od plastiku na rzecz tworzyw biodegradowalnych.

Retro, nostalgia

Stare jest znowu czymś nowym – głoszą specjaliści śledzący trendy w kulturze wizualnej. To kolejny bardzo rozległy trend, obejmujący najróżniejsze dziedziny życia. Obecnie szczególnie popularnymi motywami retro są te nawiązujące do lat osiemdziesiątych minionego wieku. Przykład stanowią seriale: „Stranger Things” Netflixa czy „Riverdale” CBS. W grafice ta estetyka wyraża się w zwierzęcych wzorach, motywach łańcuchów, kolorystyce od pasteli aż po „elektryczną” jaskrawość czy w specyficznej dla tamtych czasów typografii. Te elementy zderzają się ze sobą i z bardziej współczesnymi motywami.

W druku online takich przedmiotów jak kalendarze, katalogi czy naklejki z powodzeniem można też korzystać z motywów z lat trzydziestych oraz stylu art déco. W grę wchodzą m.in. charakterystyczne gradienty i abstrakcyjne wzory. Podobnie jak w wypadku motywów z lat osiemdziesiątych cała sztuka polega na tym, by wzory retro wyglądały świeżo dzięki wzbogaceniu nowoczesnymi elementami.

Przykłady trendu nostalgii można znaleźć także w typografii. To chociażby powrót do fontów kojarzonych z latami siedemdziesiątymi, tak jak w odświeżonym logo marki jogurtów Chobani.

Lata 30-te

Design 3D

Trend od kilku lat napędzany rozwojem technologii. Nowe narzędzia dla grafików rozwijane są bardzo szybko i przynoszą im nieosiągalne wcześniej możliwości. Coraz większą popularność na stronie Chroma Stock zyskują na przykład wielobarwne kompozycje z geometrycznymi wzorami. 

Design w trójwymiarze obejmuje też oczywiście przedmioty codziennego użytku drukowane na drukarkach 3D. Albo wizytówki UV z wyczuwalną przestrzenną strukturą.

Kategoria