Lakier 3D, ulotki z perforacją, wizytówki bigowane, czyli dotyk jako narzędzie marketingowe

Posted by:Redaktor Chroma Posted on:24 czerwca 2022 Comments:0
drukowanie ulotek

W dzisiejszych czasach jesteśmy stymulowani wzrokowo bardziej niż kiedykolwiek przedtem. Wszędzie otaczają nas ekrany. Badanie przeprowadzone przez amerykańską firmę DScout wskazuje, że użytkownik smartfona dotyka ekranu średnio 2617 razy dziennie i patrzy na niego przez 2 godziny i 42 minuty. Oczywiście niektórzy patrzą na ekran tylko pół godziny dziennie, ale inni kierują na niego wzrok np. przez 4 godziny. Do tego dochodzą bodźce pochodzące z ekranów komputerów desktopowych, tabletów, telewizorów. Słowem – coraz bardziej zagłębiamy się w świecie komunikacji elektronicznej. 

A jak się ma do tego druk wizytówek, ulotek, plakatów czy katalogów? Wzrok w świecie ekranów jest oczywiście najważniejszy. Przytłoczenie elektroniką sprawia jednak, że na znaczeniu zyskują inne zmysły. Im więcej ekranów, tym bardziej szukamy bodźców dotykowych. Nowoczesna drukarnia cyfrowa udowadnia, że drukowane materiały reklamowe mają ogromną przewagę nad cyfrowymi, ponieważ oprócz wzroku pobudzają również zmysł dotyku odbiorcy. Dlatego nasza drukarnia internetowa kładzie ogromny nacisk na uszlachetnienia tworzonych u nas materiałów, a możliwości, jakie daje choćby lakier UV3D, są naprawdę ogromne!

Druk na dotyk, czyli drukarnia internetowa jako alternatywa dla reklamy online

Obecnie dotyku doświadczamy dużo rzadziej niż kiedyś. Dawniej powszechne było życie w wielopokoleniowych rodzinach, a kontakt z innymi ludźmi wymagał fizycznego spotkania i choćby podania sobie rąk. Ludzie od zawsze lubili także dotykać różnego rodzaju przedmiotów – wystarczy rozejrzeć się podczas zakupów. Bardzo ważna jest możliwość dotknięcia np. ubrania, aby zweryfikować jakość tkaniny. Na podobnej zasadzie, przymierzając się do zakupu nowego auta odruchowo dotykamy kierownicy. Uwielbiamy pocierać, głaskać, gładzić, przebiegać palcami po powierzchniach przedmiotów, jakbyśmy przeprowadzali test sensoryczny. 

Potrzebę dotyku zaspokaja również druk. Nasza drukarnia online o tym nie zapomina. Mimo że nakłady na reklamę w prasie drukowanej spadają, rośnie znaczenie druku jako narzędzia marketingowego. Ulotki, katalogi czy wizytówki oprócz tego, że przenoszą komunikat, mają tę zaletę, że można wziąć je do ręki. Działają więc równocześnie na zmysł wzroku i dotyku. Na ten ostatni coraz bardziej nastawiają się techniki drukarskie. 

Wydawać by się mogło, że siła wszystkich kanałów reklamowych dostępnych w internecie powoli będzie się przyczyniać do ograniczania dystrybucji materiałów drukowanych. Nic bardziej mylnego – reklama BTL wciąż ma się dobrze, a materiały POS nie zostały zastąpione przez ekrany, wyświetlające reklamy. Niejedna drukarnia cyfrowa wciąż rozwija się, dzięki rosnącej liczbie zamówień. Paradoksalnie, internet stał się wręcz dźwignią dla materiałów drukowanych, niezastąpionych właśnie ze względu na możliwość oddziaływania na odbiorców poprzez dotyk. W końcu drukarnia internetowa pozwala błyskawicznie wydrukować cały nakład i rozesłać go bezpośrednio do klientów lub punktów sprzedaży i dzięki temu materiały drukowane są równie dynamiczne, jak promocja marki w sieci!

Lakier UV3D w drukarni online

Przykładem jest lakierowanie UV3D.  To uszlachetnienie druku polega na nakładaniu lakieru zawierającego m.in. polimery [tu można podlinkować wpis do bloga nr 3 o katalogach PUR, w którym było więcej o polimerach], utrwalonego promieniami UV. Lakier wzmacnia kolory projektu, ale powinien być używany w przemyślany sposób. Po pierwsze, wpływa na odcień kolorów, dlatego np. nie powinien być nakładany bezpośrednio na białe części wydruku. Poza tym im ciemniejszy kolor, tym efekt jest mniej zauważalny. Przede wszystkim jednak, w kontekście dotyku, lakier UV3D to dodatkowa wypukła warstwa nakładana na projekt graficzny. To uszlachetnienie wzbogaca go o wyczuwalną strukturę. 

Wizytówki i ulotki z efektem UV3D, plakaty z folią soft touch

Uszlachetnienie druku lakierem UV3D jest szczególnie ważne przy druku wizytówek. Te małe, zadrukowane kawałki papieru, które zawierają imię, nazwisko właściciela oraz nazwę reprezentowanej przez niego firmy, są elementem relacji biznesowych. Obdarowany wizytówką najpierw ją widzi, a następnie bierze do ręki i „poznaje” przez dotyk. 

Wejście w posiadanie każdego produktu jest procesem emocjonalnym, a nie tylko technicznym. Posiadanie rozpoczyna się w momencie, kiedy zmysły nabywcy czy obdarowanego zaczynają koncentrować się na obiekcie. W przypadku wizytówek pomagają w tym uszlachetnienia, jak lakier 3D, ale też nietypowe formy wizytówek. Na przykład wizytówki bigowane są jednocześnie tradycyjnymi wizytówkami, jak i nośnikami reklamy – dostępne są w dwóch formatach.

Zmysł dotyku ma także znaczenie w przypadku ulotek. Te również powinny być wydrukowane w taki sposób, żeby zachęcały do wzięcia ich do ręki. I tak właśnie oddziałują ulotki z perforacją, które idealnie sprawdzą się w roli ogłoszeń, reklam i kuponów. W dodatku dźwięk odrywanego kuponu to kolejny bodziec pobudzający zmysły odbiorcy – tym razem słuch.

W przypadku plakatów, ciekawym rozwiązaniem, odczywalnym za pomocą dotyku, jest foliowanie Soft touch. W tym procesie jako laminat wykorzystuje się popularną w ostatnim czasie folię soft touch, którą można określić jako aksamitną w dotyku. Dodatkowo folia ta usztywnia wydruk.

Jak przygotować projekt z lakierem 3D w drukarni internetowej Chroma.pl

  • Każdy projekt z lakierem UV3D składa się z dwóch elementów: 1) pliku z projektem graficznym, 2) maski z uszlachetnionymi elementami. Uszlachetnienie lakierem UV3D wymaga wybrania folii Soft Skin. 
  • Lakier UV nie może dochodzić do linii cięcia, powinien być od niej oddalony co najmniej o 3 mm. 
  • Rekomendowana wielkość liter to 12 pkt i więcej. 
  • Minimalna grubość linii to 2 pkt. 
  • W masce składowa czarnego koloru musi zawsze wynosić K=100%.  
  • Nie stosuj uszlachetnienia w kontrze (białe lub jasne znaki na ciemnym tle), w szczególności wokół fontów.  
  • Lakier UV 3D nie jest lakierem całkowicie bezbarwnym, ma żółtawy odcień. Nie powinien więc być nanoszony na elementy projektu, która mają pozostać białe. 
  • Nie zalecamy stosowania pokrycia lakierem powierzchni o polu przekraczającym 9 cm2.

Magia uszlachetnień

Nasza drukarnia internetowa stale udoskonala swój park maszynowy, aby móc przedstawiać klientom coraz ciekawszą ofertę, między innymi pod względem uszlachetnień na materiałach drukowanych. Oprócz lakieru UV w grę wchodzi wykorzystanie matowej lub błyszczącej folii, niezwykłe silnie wpływającej na doznania związane z dotykiem. Nasze materiały drukowane mogą być również pozłacane i posrebrzane, co dobrze sprawdza się w przypadku marek premium. O wrażeniach dotykowych decyduje też rodzaj papieru. Możliwość dotykania wizytówek, ulotek, plakatów i katalogów sprawia, że jeszcze długo nie zostaną one wyparte przez reklamę internetową, za to drukarnia online przyspiesza ich produkcję i dystrybucję ,pozwalając markom prowadzić kampanie BTL bardziej dynamicznie i kreując lepsze doświdczenia klienta!

Kategoria