Trendy w druku i projektowaniu 2020: automatyzacja, analityka, sztuczna inteligencja

Posted by:Marta Wujda Posted on:22 listopada 2019 Comments:0

Sztuczna inteligencja to termin modny, znany z filmów i popkultury. Analiza danych to termin znany głównie zainteresowanym technologiami. Oba te terminy w 2020 roku będą jednym z najważniejszych trendów w druku i projektowaniu graficznym. Rozpoczynamy nasz blogowy cykl 7 najważniejszych trendów w druku i projektowaniu 2020. W każdym kolejnym wpisie pojawi się jeden trend.

Coraz więcej branż podlega ucyfrowieniu i automatyzacji. Nie inaczej jest z drukiem. Ten od dawna jest w forpoczcie zmian, zarówno jeśli chodzi o technologię, jak i zarządzanie nią. Digital publishing wyparł już na dobre tradycyjne projektowanie. Zdecydowały o tym elastyczność oraz ogromne możliwości edycji. Teraz automatyzowane są kolejne procesy – te znajdujące się bliżej finału, czyli chwili, w której zamówienie trafia do klienta.

Technologie w biznesie poligraficznym

Proces ten dokonał się w ostatnich kilku latach. Spójrzmy na raport „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem” z 2018 roku przygotowany przez KPMG we współpracy z Polskim Bractwem Kawalerów Gutenberga. Wyłania się z niego obraz branży innowacyjnej. Właściwie wszystkie należące do niej firmy wykorzystują internet w celach promocyjnych, żeby w ten sposób dotrzeć do nowych klientów. Większość drukarni jest też obecna w mediach społecznościowych – 40% ma konto na Facebooku, a 16% na innych platformach.

Więcej do zrobienia jest jednak w organizacji produkcji i zarządzania. Aż 80% badanych firm wykorzystywało IT w zakresie programowania finansowo-księgowego. W innych obszarach potencjał poprawy był znacznie wyższy. IT do zarządzania produkcją wykorzystywało 33% firm, a oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientem (CRM) tylko 28%. Z oprogramowania do obsługi zleceń przez internet korzystało jedynie 6% badanych. Przez kolejne miesiące te liczby się zmieniały, a w 2020 roku IT w branży poligraficznej będzie jeszcze więcej.

Sztuczna inteligencja w rozumieniu biznesowym

Jeśli IT to też AI. Rozszyfrujmy ten drugi skrót. Sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence) to nie sztuczna inteligencja znana z filmów science fiction, dorównująca ludzkiemu mózgowi. AI fascynuje, bo jest owiana aurą czegoś trudno dostępnego, co zarazem może zmienić świat. Spójrzmy na badanie „Edelman Artificial Intelligence 2019”. Wynika z niego, że oczekiwania dotyczące sztucznej inteligencji są wysokie. 91% kierownictwa sektora technologicznego i 84% badanego społeczeństwa uważa ją wręcz za kolejną rewolucję technologiczną. Prawie jedna trzecia respondentów w obu grupach (30% ogółu ludności i 33% kierownictwa technologicznego) uważa, że tworzone z pomocą sztucznej inteligencji filmy w technologii DeepFake mogą prowadzić do wojny informacyjnej. 

Mówimy jednak o węższym zastosowaniu sztucznej inteligencji, czysto biznesowym. Chodzi o tzw. wąską sztuczną inteligencję. W wąskiej dziedzinie komputery „uczą się” rozpoznawać mowę, obrazy, a nawet podejmować proste decyzje. Im takie procesy jak AI, automatyzacja i analityka danych są spójniejsze i bardziej zautomatyzowane, tym większa przewaga firmy na rynku. Drukarnie internetowe wypierają te, które preferują jeszcze kontakt wieloma kanałami, wymagają przesyłania projektów e-mailem czy na serwer FTP. Wszystko zmierza do jednego miejsca i jednego, przejrzystego kanału.

Zarządzanie doświadczeniem klienta i procesy biznesowe

Wygrywają te firmy, które potrafią:

  • na zewnątrz stworzyć przyjazny interfejs do zarządzania doświadczeniem klienta (front end),
  • wewnątrz utrzymywać kontrolę nad efektywnością organizacji procesów (back end) oraz komunikacją z klientem (martech).

Liczą się też możliwości analityczne. Uzyskuje się je dzięki przeniesieniu interakcji z klientami na platformę cyfrową. Drugim istotnym czynnikiem jest wsparcie procesów produkcyjnych przez profesjonalne systemy zarządzania produkcją.

Uzyskane tymi drogami dane stanowią doskonały materiał do analiz big data, wykorzystujących systemy sztucznej inteligencji. W tym właśnie należy upatrywać przyszłej przewagi biznesowej w produkcji materiałów drukowanych. Przewaga ta przełoży się oczywiście na atrakcyjniejszą ofertę dla klienta ostatecznego.

Kategoria