Jak druk online zmienia biznes i branżę poligraficzną
Jesteś przedsiębiorcą? Zastanawiasz się w jaki sposób zoptymalizować koszty dzięki internetowi? Przeczytaj jak druk online zmienia branże poligraficzną, a przedsiębiorcom pomaga oszczędzić czasi i pieniądze.
Polscy przedsiębiorcy od lat narzekają na biurokrację oraz brak pewności prawa. Chcą mniej czasu poświęcać na analizowanie zmian w przepisach i wyprawy do urzędów, a więcej na zwykłe prowadzenie działalności gospodarczej. Na obie te sfery wpływa transformacja cyfrowa. Dzięki niej prowadzący firmy nie będą musieli osobiście przyjeżdżać do urzędów, bo wszystko będzie załatwiane zdalnie. Również samo prowadzenie biznesu będzie łatwiejsze.
Druk ulotek i wizytówek online coraz łatwiejszy
Jeszcze kilka lat temu tworzenie identyfikacji wizualnej i materiałów drukowanych wymagało od przedsiębiorcy osobistych wizyt w drukarni, rozmów telefonicznych, wysyłania e-maili. Teraz do poligrafii dotarła transformacja cyfrowa. Podobnie jak w dziedzinie przewozu osób czy rezerwacji hoteli – tu też przynosi personalizację i automatyzację czasochłonnych kiedyś czynności.
Jeśli chodzi o dostępność usług poligraficznych, na pierwszy rzut oka od dawna jest u nas świetnie. Polski przedsiębiorca, który chce się wyróżnić za pomocą firmowych materiałów, ma do dyspozycji ponad dziewięć tysięcy firm drukujących wizytówki, plakaty, katalogi. W 2017 roku (ostatnie zweryfikowane dane) wartość tej branży w kraju wzrosła o 5,9%, do 15,4 mld zł. Szacowany poziom produkcji sprzedanej w 2018 roku wyniósł 16,1 mld zł, co oznacza wzrost o 4,4% rok do roku.
Pod względem przychodów i zatrudnienia polski rynek poligraficzny jest zdecydowanie największym sektorem tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej. Odpowiada za 36% przychodów sektora w regionie, które według danych Eurostatu wyniosły 9,1 mld euro. W tej branży dominują jednak mikrofirmy – stanowią aż 92% jej podmiotów. Mają stosunkowo niewielkie zasoby i kapitał, a to o tyle istotne, że cała branża stoi na progu przemian, które z różną intensywnością dotykają różnych sektorów gospodarki. Przemiany te nazywane są transformacją cyfrową.
Druk online to niemal osobna branża
W branży poligraficznej skutkiem transformacji cyfrowej jest błyskawiczny rozwój druku internetowego. To niemal osobna branża. Nawet najmniejsze przedsiębiorstwa często wykorzystują internet w księgowości czy do kontaktów z klientami, ale w innych obszarach działalności robi to jedynie 6% z nich. Tylko pojedyncze, największe firmy poligraficzne używają internetu do zautomatyzowania i przyspieszenia obsługi klienta. Rozwiązania cyfrowe pozwalają im personalizować produkcję nawet niskonakładowych zamówień.
Internet wykorzystujemy też w naszej drukarni. Jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy możliwość zamawiania produktów poligraficznych przez Internet. Stworzony przez drukarnię kompleksowy sklep internetowy zrewolucjonizował sposób współpracy klientów z drukarnią, pozwala na wydruk dziesiątek różnych materiałów promocyjnych w tysiącach konfiguracji w zaledwie kilka kliknięć.
Jak działa druk online?
Oferująca go drukarnia internetowa Chroma oferuje tysiące konfiguracji i możliwych parametrów wydruku. Jak to działa? Jeśli ktoś decyduje się np. na druk ulotek, drukarnia przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu przyjmujemy na swojej platformie zlecenia na druk. Za każdym razem obliczamy całościowy czas usługi i informujemy klienta, kiedy może spodziewać się dostarczenia darmowej przesyłki kurierskiej. Zapewniamy też oczywiście metody płatności dostępne bez ograniczeń czasowych i geograficznych. W przygotowaniu plików klientowi pomagają instruktaże znajdujące się na stronie drukarni. Pliki można poddać automatycznemu sprawdzeniu narzędziem Chroma Upload 3D.
Na koniec musimy podkreślić jasno, że do całkowitej transformacji cyfrowej branży poligraficznej jest jeszcze daleka droga. Rynek się zmienia, więc i my cały czas dodajemy nowe funkcjonalności, wprowadzamy nowe produkty i usprawniamy działanie oprogramowania. Nie wiemy w jakim dokładnie kierunku podąży e-commerce, ale w branży poligraficznej staramy się wyznaczać kierunek cyfrowej transformacji.