Jak połączyć strategię wyborczą z materiałami drukowanymi – część 1

Posted by:Marta Wujda Posted on:3 września 2019 Comments:0

Jak najsprawniej przeprowadzić kampanię wyborczą? Decyduje program, lider czy użyte narzędzia? Mówi się, że najważniejsza jest duża liczba uściśniętych dłoni i osobistych kontaktów. To obiegowa opinia, która zastosowana w wyborach parlamentarnych skończy się porażką wyborczą. Ważne jest połączenie różnych narzędzi, także materiałów drukowanych.

Wszystkie czynniki są istotne, szczególnie w tym roku. Wybory wyznaczono już na 13 października. To oznacza, że kampania wyborcza będzie krótka, a każdy błąd sztabu wyborczego – trudny do odrobienia.

Podstawą doboru narzędzi – kontaktów twarzą w twarz, reklamy w mediach, materiałów drukowanych, reklamy w internecie – musi być zawsze trafne rozpoznanie nastrojów wyborczych. Trzeba również poznać niuanse systemu wyborczego, a dopiero później dobrać odpowiednie kanały komunikacji z wyborcami. Nie wszystkie sztaby wyborcze, na przykład w wyborach lokalnych, mogą pozwolić sobie na reklamy telewizyjne, ale wszystkie korzystają z ulotek czy plakatów.

Drukowanie ulotek wyborczych a geografia polityczna

Ważny jest każdy szczegół – zacznijmy od geografii. Polskie okręgi wyborcze są duże: w sumie w całym kraju jest ich tylko czterdzieści jeden. Dla porównania, w mniejszej i gęściej zaludnionej Wielkiej Brytanii okręgów jest aż sześćset pięćdziesiąt. Każda partia wystawia tylko po jednym kandydacie, konkurencja jest więc dużo mniejsza. Kandydatom łatwiej jest dotrzeć do wielu wyborców osobiście.

Polscy kandydaci rywalizują w dużych okręgach. Nie mają szansy dotrzeć do wszystkich osobiście. Muszą wzmocnić przekaz dużą liczbą ulotek i plakatów wyborczych.

Sztaby wyborcze powinny szukać kreatywnych rozwiązań, będących spoiwem całej kampanii i nadających się do realizacji w różnych punktach styku z odbiorcą. Znowu odwołajmy się do przykładu z Wielkiej Brytanii. Jest to jednocześnie chyba najlepszy przykład plakatu drukowanego w historii marketingu politycznego.

„Labour isn’t Working”

W 1978 roku agencja Saatchi & Saatchi na zlecenie Partii Konserwatywnej stworzyła plakat, który przedstawia tłum stojący w kolejce do pośredniaka. Brak tła dodatkowo wyostrza duży czarny napis: „Labour isn’t Working”. To oczywiście gra słów, i to podwójna. Polega po pierwsze na zderzeniu „pracy” z zaprzeczeniem oznaczającym, że coś „nie działa”, „nie sprawdza się”, a opartym na imiesłowie utworzonym od synonimicznej formy słowa „praca” (work). Przede wszystkim jednak „labour” oznacza zarówno pracę, jak i lewicową Partię Pracy (Labour Party).

Na brytyjskiej dwupartyjnej scenie politycznej była ona przeciwnikiem konserwatystów, do których należała Margaret Thatcher. Drugie, mniejsze hasło informuje, że Brytyjczykom będzie lepiej pod rządami konserwatystów.

Na jednej ulotce czy plakacie można było zawrzeć kilka różnych wiadomości. Dzisiaj komunikacja się zmieniła, a z nią rola drukowanych ulotek wyborczych. Nadal umożliwiają one komunikowanie się z szeroką rzeszą wyborców. Muszą być jednak wyjątkowo dobrze wydrukowane i zaprojektowane według spójnej idei kreatywnej. Wtedy wzbudzają pozytywne emocje, które znajdują ujście między innymi w mediach społecznościowych.

Myśląc o idei kreatywnej, nie można oczywiście zapominać o podstawach, czyli odpowiednim zaprojektowaniu materiałów od strony technicznej. I tu właśnie możemy Ci pomóc. Strona Wybory.chroma.pl oferuje gotowe szablony graficzne. Wszystkie dostępne są w niskich nakładach, co umożliwia wybór dostosowany do strategii komitetu wyborczego.

Kompozycja ulotki powinna przykuwać uwagę

Szablony opracowano w kilku wersjach kolorystycznych, aby można było wybrać ten, który pasuje do kolorystyki zaaprobowanej przez komitet wyborczy. Wszystkie skontrastowano z białym, co sprawia, że kompozycja jest bardziej wyrazista. Najważniejsze jest odpowiednie zdjęcie: to ono buduje kontakt między kandydatem i wyborcami. Do tego imię i nazwisko kandydata napisane odpowiednio dużym fontem.

Kandydujesz w wyborach? Pracujesz w sztabie wyborczy i nie wiesz jak przygotować odpowiedni projekt graficzny ulotki wyborczej, banera, kalendarza listkowego, plakatu czy wizytówki. Na stronie wybory.chroma.pl zaoferowaliśmy gotowe szablony.

Kategoria