Jak kolor materiałów drukowanych wpływa na ich odbiorców?
Jak dobierać kolory do identyfikacji wizualnej firmy? Ktoś mógłby powiedzieć, że kolor logo i materiałów drukowanych to tylko dodatek, bo jest jeszcze komunikat pisany, czyli nazwa marki, informacja o produkcie itp. W rzeczywistości jest wręcz przeciwnie. Kolor to jeden z najważniejszych zasobów, jakimi dysponuje każda firma.
Rzut oka na kolor strony internetowej, logo, wizytówki czy kalendarza pozwala klientowi stwierdzić, jaki jest przedział cenowy, styl i osobowość marki. Poza tym kolor zapewnia coś więcej niż skojarzenie i dostrzeżenie marki. Każda barwa i odpowiednie kombinacje barw wywołują u odbiorcy różne emocje.
Jaki kolor ma twoja marka?
Globalna platforma 99designs przenalizowała 14 tys. logotypów i materiałów zawierających identyfikacje wizualne marek, głównie handlowych. Przeanalizowała kolory w kontekście branży retail, a także popularność wykorzystywania poszczególnych kolorów i ich kombinacji.
Wyniki pokazały, że szczególnie częste jest wykorzystanie dwóch kombinacji. Pierwsza to czarny i biały – takie właśnie są kolory witryny Chroma.pl. To połączenie zastosowało 40 proc. badanych marek. W brandingu i designie czarny wykorzystywany jest do budowania skojarzeń z elegancją, tajemniczością, wyszukaniem, prestiżem. Biały dobrze go równoważy. Drukowane katalogi z przewagą bieli budzą w odbiorcy podświadome skojarzenie z czystością, spokojem i niewinnością. Razem te barwy dają wyraziste i łatwe do zapamiętania zestawienie.
W branży sieci handlowych najpopularniejsze jest jednak połączenie niebieskiego i czerwonego. Niebieski to wiedza, bezpieczeństwo, zaufanie. Czerwony – energetyczność, pobudzenie uwagi. Często wykorzystują go marki produktów spożywczych, bo sprawia, że szybciej (i tym samym więcej) jemy.
A najmniej popularna kombinacja? Brązowy, fioletowy i pomarańczowy.
Kombinacje kolorów muszą być analizowane na kilku poziomach
Poziom podstawowy to właśnie przykuwanie uwagi i emocje, jakie ludzkie oko przekazuje do mózgu. Kolor musi być też jednak dobrany do kultury danego kraju i do branży, w której działa firma. W Anglii żółty kojarzy się z tchórzostwem, w Grecji i Francji symbolizuje zazdrość, w Azji zaś ziemię (ze względu na kolor tamtejszej gleby). Zielony w krajach anglosaskich to zazdrość, ale już w Afyce płodność i urodzaj.
Ciekawym przypadkiem jest jasnoróżowy. W badaniach marketingowych wywołuje mniejsze emocje niż czerwony. Ten odcień koloru różowego to kod silnie obecny w zachodniej kulturze młodych. Coraz bardziej kojarzony jest z luzem, szykiem, stylem i nowoczesnością.
W przypadku drukowania online materiałów firmowych ważna jest odpowiednia jakość wydruku. Nowoczesne maszyny drukarskie gwarantują, że kolory zdjęcia niemal stuprocentowo oddają kolory rejestrowane przez ludzkie oko w rzeczywistości.
Przykłady
Podstawowe emocje wywoływane przez kolory
- żółty: przyjazna ekspresja, szczęście, spontaniczność; ciemnożółty: zaufanie, komunikacja, lojalność
- czerwony: siła, pasja, energia, moc, odwaga, miłość, namiętność
- czarny: elegancja, tajemniczość, wyszukanie, prestiż
- biały: niewinność, czystość, cnota, pokój
- zielony: przyroda, relaks, świeżość, zrównoważenie, harmonia
- brązowy: elegancja, solidność, profesjonalizm
- niebieski: komunikacja, wiedza, spokój, bezpieczeństwo
- fioletowy: luksus, dobry smak, dekadencja, bogactwo
- pomarańczowy: radość, optymizm, szczęście, zabawa, komfort, obfitość