Czym jest ścieżka zakupowa klienta w kontekście drukowanego katalogu?
Ścieżka zakupowa klienta to temat równie trudny, jak popularny. Wiele firm popełnia błędy i koncentruje się na nowinkach, zamiast łączyć nowe i tradycyjne punkty styku klienta z marką. Warto nie popełniać cudzych błędów i przemyśleć swoje działania w kontekście drukowanego katalogu.
Jest wiele punktów styku w ścieżce zakupowej Twojego klienta, w których drukowany katalog może stanowić przewagę konkurencyjną. Może też pogłębić doświadczenie marki. Musisz tylko dobrze zaplanować jego obecność, by Twoja marka znalazła się na właściwym miejscu w umyśle odbiorcy.
Co to jest ścieżka zakupowa klienta?
Czym jest ścieżka zakupowa klienta? To trudny i złożony temat. Ścieżki zakupowej współczesnego klienta nie da się łatwo opisać. Zbyt wiele jest punktów, w których można natknąć się na markę. Zbyt szybko odbywa się postęp technologiczny, który dostarcza coraz to nowych narzędzi komunikacyjnych. W procesie podejmowania decyzji zwykle następuje jednak moment, gdy konsument chce spokojnie i dogłębnie poznać cechy produktu, który być może kupi.
Wraz z rozwojem technologicznym mnożą się punkty styku klienta z marką. Przeplatają się w nich działania w obszarze digital i offline. Firmy inwestują w nowe kanały dotarcia i optymalizują dotychczasowe. Sfera cyfrowa to pole do testowania nowinek w podążaniu za konsumentami. Pytanie tylko: czy wszyscy rynkowi gracze są pionierami i odważnie sięgają po nowe rozwiązania?
Część z nich stawia na rozbudowywanie doświadczenia kontaktu z marką.
Oto przykładowe punkty styku klienta z marką:
- strona internetowa (landing page)
- reklama
- formularz do pobrania ebooka
- wpis na blogu lub artykuł w portalu internetowym
- kontakt z biurem obsługi klienta
- recenzja produktu
I wiele innych, których nie ma sensu tutaj wymieniać. Chodzi nie tylko o kompetentny personel w miejscu sprzedaży czy sprawną komunikację w social media. Także o pokazanie możliwości wyboru i kontekstu użycia produktu. Strona internetowa umożliwia zaprezentowanie pełnej oferty, ale w sposób wycinkowy.
Katalog onlie vs. Katalog drukowany online
Odbiorca nie ma psychologicznego dostępu do niej w całości – kto przejrzał do końca jakikolwiek katalog online? Co gorsza, nie zawsze można tam osadzić produkt w szerszym kontekście, nie tak łatwo jest zbudować wokół niego opowieść. To tylko baza danych. A ludzki mózg najlepiej uczy się kiedy w tym samym czasie odbiera bodźce z kilku różnych zmysłów.
Druk to bardziej namacalne doświadczenie. Co więcej – to sposób wyróżnienia się w oceanie informacji online. Druk to głębsze doświadczenie pewnej całości, co pokazuje sposób odbierania książek drukowanych i cyfrowych. Te ostatnie człowiek skanuje pobieżnie, przetwarza z nich mniej informacji. W druku, oprócz lepiej dostępnej zawartości, liczy się również przedmiot estetyczny, jakim jest książka. Czytelnik może też łatwo ocenić, w którym miejscu publikacji się znajduje.
Na naszym rynku najkorzystniejszą ofertę cyfrowego druku katalogów w niewielkich nakładach ma obecnie drukarnia internetowa Chroma. Oferuje przy tym szereg opcji, dzięki którym publikacja może wyróżniać się jakością i dopracowanym wyglądem. To propozycja dla wszystkich tych, którzy myślą o zróżnicowaniu przekazu np. podczas targów czy imprez branżowych.
Spójrzmy jeszcze na sztandarowy przykład wykorzystania katalogu drukowanego w komunikacji – katalog sieci Ikea. Przez długi czas był to głównie katalog produktów wraz z listą opcji. Od kilku lat jest inspirującym magazynem lifestyle’owym, pokazującym możliwe aranżacje pomieszczeń i podpowiadającym ciekawe rozwiązania wnętrzarskie. Jednocześnie uczy przyzwoitego, skandynawskiego designu. Pełni rolę edukacyjną i dostarcza przyjemności.
Drukowany magazyn jest jednym z kilku elementów ekosystemu firmy
Otrzymują go uczestnicy programu lojalnościowego, a więc najbardziej wartościowi klienci według kryterium wartości koszyka zakupów.
Dzięki modelowi dystrybucji katalog jest zawsze obecny w świadomości konsumentów jako pewien punkt zaczepienia, odniesienie do innych, konkurencyjnych firm oferujących wyposażenie wnętrz. Stanowi istotny zasób marki i wzór do naśladowania. Oczywiście nie trzeba powielać tak kosztownego modelu. Warto jednak pamiętać, że katalog drukowany czy publikacja firmowa to coś więcej niż spis sprzedawanych produktów. Konsumentowi trzeba zaoferować pełniejsze doświadczenie na stronach własnych publikacji.