Ewolucja druku w branży B2B
Jaką przewagę daje firmie korzystanie z druku online? Jak odpowiada on na oczekiwania współczesnych konsumentów? Odpowiedź na to pytanie jest dość przewidywalna, ale warto prześledzić, w jaki sposób połączyć zalety e-commerce z doświadczeniem w branży poligraficznej.
Jak działa e-commerce? Mechanizm, jaki za nim stoi, to standard w innych branżach. Wspominaliśmy już w poprzednim wpisie o początkach cyfrowej transformacji w branżach masowych: w gastronomii, turystyce czy w branży muzycznej. W poligrafii standard jest cały czas nowością, która powoli, ale konsekwentnie zmienia cały rynek.
Drukowanie ulotek, wizytówek i bannerów przed laty i dzisiaj
Żeby zrozumieć, jak istotne to zmiany, warto przypomnieć sobie, jak kiedyś wyglądał rynek druku B2B. Nowoczesne drukarnie szukały wtedy klientów głównie wśród wielkich firm. Te nieco mniejsze – nowe na rynku – szukały okazji, np. wtedy, gdy duże firmy dzieliły swój budżet między kilku różnych usługodawców. Inną drogą był wybór wąskiej specjalizacji, np. w druku plandek i namiotów eventowych.
Druk internetowy często mylony jest z drukiem cyfrowym, czyli techniką, w której obraz drukowany jest w cyfrowej maszynie drukarskiej. Z perspektywy biznesu i konsumentów najważniejsze jest jednak to, że druk cyfrowy wypełnił tę lukę.
Przyciągnął na dużą skalę zupełnie inną kategorię klientów: firmy, które od czasu do czasu potrzebowały katalogu, wizytówki, ulotki, roll-upu. Wydawały na to stosunkowo mało, najwyżej kilkaset złotych rocznie, ale oczekiwały przy tym wysokiej jakości i szybkiej obsługi.
Wcześniej trafiały do mikrodrukarni, w których proces zamówienia jest długi, wymaga osobistych wizyt, e-maili, telefonów. Bez tych czynności po prostu nie dało się zamówić materiałów drukowanych, dlatego przez długi czas uznawaliśmy jest za oczywiste. Technologie cyfrowe sprawiły, że można z nich zrezygnować. A właściwie dlaczego z nich rezygnować? – zapytacie.
Oszczędności? Druk cyfrowy
Dlatego że każda z nich zajmuje czas. A czas to jedyny zasób, którego nie można kupić i który mija bezpowrotnie. Jesteś przedsiębiorcą? Pracujesz w agencji reklamowej? Działasz jako freelanacer? Dla ciebie czas jest szczególnie cenny. Musisz dostarczyć usługę, produkt klientowi. Musisz wywiązać się z umowy, żeby mieć pieniądze na zapłacenie składek na ZUS, podatków, pensji pracowników. W końcu musisz mieć jakieś oszczędności na gorsze czasy. I właśnie druk internetowy pozwala oszczędzić czas, który może być wykorzystany na inne działania.
W porównaniu z tradycyjnymi drukarniami, użytkownicy drukarni internetowej oszczędzają czas, pieniądze i nie są tak ograniczeni miejscem. W drukarni internetowej Chroma wybrane zlecenia złożone na wybrane produkty nawet do godzin popołudniowych zostaną wykonane i wysłane jeszcze w tym samym dniu, tak aby klient otrzymał je w kolejnym dniu roboczym.
To ważne, bo obecnie konsumenci zarówno w B2B, jak i B2C nie chcą czekać. Nawet jeśli jako przedsiębiorca założysz, że masz dużo czasu, słuchaj konsumentów. Ci są dzisiaj niecierpliwi i przyzwyczajeni do tego, że wszystko dzieje się natychmiast. W internecie – przy wysiłku nie większym niż ruch nadgarstka – mają dostęp do artykułów, filmów w Netfliksie, porównywarek cenowych, aukcji, map i sklepów. W biurze kilkoma kliknięciami w jednej aplikacji zamawiają taksówkę i jedzenie.
Konsumenci szybciej kupują i szybciej drukują. Także w internecie
Długie czekanie tym bardziej odpada, gdy w grę wchodzą milenialsi i wchodzące na rynek pokolenie Z. Ci oczekują wyjątkowo szybkich rezultatów oraz informacji zwrotnej. To dlatego globalny gigant Amazon w największych miastach Stanów Zjednoczonych oferuje od roku, za dodatkową opłatą kilku dolarów, dwugodzinne i godzinne dostawy produktów. W ciągu paru poprzednich lat wystarczające były dostawy jednodniowe.
W Polsce tak szybkich dostaw jeszcze nie ma. Nie zmienia to faktu, że zarówno podmioty B2B jak i B2C (konsumenci) chcą drukować szybko i w wysokiej jakości. I właśnie te potrzeby codziennie zaspokajamy. Dostarczamy materiały drukowane najwyższej jakości w całej Europie: szybko i w konkurencyjnej cenie.