Jak kolor materiałów drukowanych wpływa na ich odbiorców?

Posted by:Marta Wujda Posted on:23 kwietnia 2019 Comments:0

Jak dobierać kolory do identyfikacji wizualnej firmy? Ktoś mógłby powiedzieć, że kolor logo i materiałów drukowanych to tylko dodatek, bo jest jeszcze komunikat pisany, czyli nazwa marki, informacja o produkcie itp. W rzeczywistości jest wręcz przeciwnie. Kolor to jeden z najważniejszych zasobów, jakimi dysponuje każda firma.

Rzut oka na kolor strony internetowej, logo, wizytówki czy kalendarza pozwala klientowi stwierdzić, jaki jest przedział cenowy, styl i osobowość marki. Poza tym kolor zapewnia coś więcej niż skojarzenie i dostrzeżenie marki. Każda barwa i odpowiednie kombinacje barw wywołują u odbiorcy różne emocje.

Jaki kolor ma twoja marka?

Globalna platforma 99designs przenalizowała 14 tys. logotypów i materiałów zawierających identyfikacje wizualne marek, głównie handlowych. Przeanalizowała kolory w kontekście branży retail, a także popularność wykorzystywania poszczególnych kolorów i ich kombinacji.

Wyniki pokazały, że szczególnie częste jest wykorzystanie dwóch kombinacji. Pierwsza to czarny i biały – takie właśnie są kolory witryny Chroma.pl. To połączenie zastosowało 40 proc. badanych marek. W brandingu i designie czarny wykorzystywany jest do budowania skojarzeń z elegancją, tajemniczością, wyszukaniem, prestiżem. Biały dobrze go równoważy. Drukowane katalogi z przewagą bieli budzą w odbiorcy podświadome skojarzenie z czystością, spokojem i niewinnością. Razem te barwy dają wyraziste i łatwe do zapamiętania zestawienie.

W branży sieci handlowych najpopularniejsze jest jednak połączenie niebieskiego i czerwonego. Niebieski to wiedza, bezpieczeństwo, zaufanie. Czerwony – energetyczność, pobudzenie uwagi. Często wykorzystują go marki produktów spożywczych, bo sprawia, że szybciej (i tym samym więcej) jemy.

A najmniej popularna kombinacja? Brązowy, fioletowy i pomarańczowy.

Kombinacje kolorów muszą być analizowane na kilku poziomach

Poziom podstawowy to właśnie przykuwanie uwagi i emocje, jakie ludzkie oko przekazuje do mózgu. Kolor musi być też jednak dobrany do kultury danego kraju i do branży, w której działa firma. W Anglii żółty kojarzy się z tchórzostwem, w Grecji i Francji symbolizuje zazdrość, w Azji zaś ziemię (ze względu na kolor tamtejszej gleby). Zielony w krajach anglosaskich to zazdrość, ale już w Afyce płodność i urodzaj.

Ciekawym przypadkiem jest jasnoróżowy. W badaniach marketingowych wywołuje mniejsze emocje niż czerwony. Ten odcień koloru różowego to kod silnie obecny w zachodniej kulturze młodych. Coraz bardziej kojarzony jest z luzem, szykiem, stylem i nowoczesnością.

W przypadku drukowania online materiałów firmowych ważna jest odpowiednia jakość wydruku. Nowoczesne maszyny drukarskie gwarantują, że kolory zdjęcia niemal stuprocentowo oddają kolory rejestrowane przez ludzkie oko w rzeczywistości.

Przykłady

Podstawowe emocje wywoływane przez kolory

  • żółty: przyjazna ekspresja, szczęście, spontaniczność; ciemnożółty: zaufanie, komunikacja, lojalność
  • czerwony: siła, pasja, energia, moc, odwaga, miłość, namiętność
  • czarny: elegancja, tajemniczość, wyszukanie, prestiż
  • biały: niewinność, czystość, cnota, pokój
  • zielony: przyroda, relaks, świeżość, zrównoważenie, harmonia
  • brązowy: elegancja, solidność, profesjonalizm
  • niebieski: komunikacja, wiedza, spokój, bezpieczeństwo
  • fioletowy: luksus, dobry smak, dekadencja, bogactwo
  • pomarańczowy: radość, optymizm, szczęście, zabawa, komfort, obfitość
Kategoria