Jak stworzyć mockup projektu?
Mockupy kojarzone są głównie z projektowaniem stron internetowych i aplikacji mobilnych. Jednak za pomocą mockupów można z powodzeniem zwizualizować projekt materiałów reklamowych takich jak wizytówki, ulotki czy plakaty. Przekonaj się, jak stworzyć mockup, którzy przyspiesza pracę i zmniejsza ryzyko poprawek.
Co to jest mockup?
Dobry grafik jest w stanie wyobrazić sobie w pełni projekt, zanim jeszcze rozpocznie pracę. Jednak nawet najlepszy opis nie jest w stanie oddać w pełni zamysłu specjalisty, dlatego też, aby pomóc klientowi w wyobrażeniu sobie wyglądu projektu np. katalogu, przygotowywany zostaje mockup. To makieta czy szablon 3D, którego zadaniem jest pokazanie ostatecznego wyglądu m.in. materiałów reklamowych. Pozwala to na zobaczenie szczegółów samego projektu, ale też na ocenę tego, jak będzie on prezentował się już fizycznym świecie, po wydrukowaniu.
Dlaczego graficy powinni przygotowywać mockupy?
- To sposób na skonfrontowanie pomysłu i projektu z oczekiwaniami klienta.
- Mockup pozwala już na etapie projektowania usunąć błędy i wdrożyć poprawki, aby wyeliminować dodatkowe koszty. Dzięki temu drukarnia online wydrukuje materiały reklamowe, które na pewno zostaną zaakceptowane przez zleceniodawcę.
- Możliwość przetestowania różnych rozwiązań, aby wybrać opcję, która zapewni najwięcej korzyści.
- Mockupy ułatwiają komunikację pomiędzy członkami zespołu projektowego.
- Wykorzystywane są również w celach marketingowych, aby przekonać potencjalnych klientów czy kontrahentów do tego, że warto rozpocząć współpracę z naszą firmą.
- Dzięki wykorzystaniu wizualizacji cyfrowej makieta pozwala ukazać zastosowanie projektu w rzeczywistości. Na przykład mockup plakatu będzie przedstawiał nie tylko projekt samego materiału reklamowego, ale też pokaże, jak będzie się prezentował na słupie czy ścianie. To pozwoli zadecydować, czy projekt zapewni dokładnie taki efekt, na jakim zależy zleceniodawcy.
Jak stworzyć krok po kroku mockup?
Prototypy, czyli właśnie mockupy można stworzyć w wielu programach graficznych – Adobe XD, Sketch, Figma oraz InVision. Dwie ostatnie propozycje są dostępne w wersji darmowej, więc mogą być dobrym pomysłem przy jednorazowych projektach lub, jeśli dopiero rozkręcasz swoją działalność związaną z projektowaniem graficznym.
Jeśli chcesz szybko i bez dodatkowych opłat przygotować profesjonalny mockup, to dobrym pomysłem będzie także program Canva. To rozwiązanie, które nie wymaga doświadczenia i wiedzy związanej z grafiką, dlatego świetnie sprawdza się zarówno dla średniozaawansowanych, jak i dla całkowitych laików.
Jak zrobić mockup w programie Canva?
- Wejdź na stronę internetową https://www.canva.com/pl_pl/ i stwórz nowe konto, aby móc przejść do funkcjonalności, jakie oferuje platforma.
- Po zalogowaniu przejdź do zakładki Aplikacje, znajdującej się w bocznym menu widocznym z lewej strony. Później kliknij „Smartmockups”.
- Następnie dostrzeżesz mockupy podzielone na kilka kategorii – Technologia, Wydruk, Opakowania, Odzież oraz Dom i Wnętrza. W przypadku drukowanych materiałów reklamowych oczywiście najlepiej sprawdzi się kategoria „Wydruk”.
- Sprawdź, który rodzaj mockupu związany jest z wydrukiem, który chcesz zamówić. Wśród najpopularniejszych opcji są mockupy książek, czasopism, zaproszeń, plakatów, folderów i naklejek. Jeśli nie znajdziesz wśród tych propozycji potrzebnej makiety, wybierz opcję „Inne”. Tam zyskasz dostęp do znacznie większej liczby prototypów, np. kalendarzy, wizytówek, notesów itp. Zwróć uwagę na to, że niektóre szablony dostępne są w wersji darmowej, a inne wymagają już wersji płatnej. Jeśli potrzebujesz Canvę tylko na jeden czy dwa projekty, możesz skorzystać z darmowej wersji próbnej.
- Kliknij mockup, który spełnia Twoje oczekiwania i przejdź do edycji, np. umieszczenia własnego projektu do makiety.
- Canva umożliwia dodanie elementów graficznych i napisów, zmianę tła oraz skorzystanie z wielu różnych szablonów, aby mockup mógł być jeszcze bardziej oryginalny i zachwycił klienta.
- Pobierz mockup i prześlij do klienta. Możesz też pokazać projekt osobiście w programie Canva w wersji pełnoekranowej, aby móc w razie potrzeby wdrożyć szybko drobne poprawki.
4 najważniejsze zasady, o których trzeba pamiętać, tworząc mockup
Oto 4 ważnych zasad, o których nie możesz zapomnieć podczas tworzenia makiety drukowanych materiałów reklamowych:
- Eksperymentuj ze stylami i rozmiarami fontów, aby osiągnąć czytelny, estetyczny oraz oryginalny efekt.
- Dodaj więcej białej przestrzeni do makiety produktowej, aby wyróżnić projekt i sprawić, że rezultat nie będzie przytłaczający.
- Dopasuj odpowiedni układ treści przy materiałach do druku.
- Zastosuj w makiecie dokładnie takie kolory, jakie klient zobaczy już po otrzymaniu wydruku.
Mockup pozwala klientom w uzyskaniu pewności, czy projekt spełnia ich oczekiwania. Po akceptacji projekt może przejąć już drukarnia online, aby rozpocząć proces wydruku.