Jak za pomocą nowoczesnego katalogu drukowanego zbudować reputację produktu?

Posted by:Marta Wujda Posted on:7 stycznia 2022 Comments:0
katalog

Nowoczesny katalog drukowany nie jest wyłącznie spisem produktów wraz z cennikiem. Tę funkcję doskonale spełnia witryna internetowa. Tu zaś chodzi o coś więcej – o kształtowanie poczucia, że można mieć w ręku produkt wart swej ceny, o immersyjne wprowadzenie w świat marki.

Katalog to nie tylko przedmiot użytkowy. To symbol. Marka mówi nim, że chce dostarczać pełne doświadczenie swoich produktów, nie tylko dawać się odnaleźć w procesie zakupowym online. Jakie trendy z obszaru projektowania wizualnego warto w nim uwzględnić?

Katalogi muszą być gdzieś eksponowane, jakoś dostarczane do rąk klientów. To coś więcej niż hasło „wejdź na naszą stronę WWW”. Trzeba mieć pomysł na projekt – zmieniający się co kwartał, pół roku czy rok – w zależności od zmian w ofercie. Trzeba mieć też pomysł na sensualną ekspozycję swoich produktów na kartach katalogu.

Design dobrze wydrukowany

Katalog działa przez swój design. Już nim marka mówi: „masz przed sobą ofertę ekskluzywną, przemyślaną”. Oferta w internecie jest płynna, zależna od dostępności w magazynie, od wpisów w bazie danych. Tymczasem druk trzeba zaplanować, a wraz z nim cały proces promocji i dostępności pokazanych w nim produktów. Katalog mówi: „mamy to zaplanowane, pomyśleliśmy o wszystkim”.

Katalog to przedmiot, który zmusza odbiorcę do immersji. Kontakt z drukiem – coraz rzadszy w świecie wypełnionym gadżetami elektronicznymi – to przeżycie swoiste, z własnymi rytuałami i wymagające skupienia. Wyrywa odbiorcę z rządzącego internetem roztrzęsienia pośród komunikatów zalewających ze wszystkich stron. Zapewnia relaks i estetyczne doznanie.

Katalog istnieje jako osobny przedmiot, czego nie można powiedzieć o aplikacji mobilnej czy witrynie WWW.

Trendy w katalogach drukowanych w 2020 roku

Jakie trendy i inspiracje warto uwzględnić podczas projektowania, aby klient widział w naszej marce partnera, który rozumie swój czas i szanuje nasz? Wśród tegoroczny zestawień trendów w projektowaniu wizualnym na 2020 rok najważniejsze są te które:

  • mogą być przydatne w projektowaniu katalogów
  • najczęściej się powtarzały
  • naszym zdaniem mają moc inspirowania do kreatywnych rozwiązań.

W wielu zestawieniach przewija się informacja, że ważnym trendem w projektowaniu w 2020 roku będą elementy wskazujące na udział żywego człowieka. Twórcy, który nie korzysta z gotowych elementów, ale wytwarza coś samodzielnie. Przede wszystkim dotyczy to ilustracji i rysunków. Powinny one jeśli nie zastępować, to uzupełniać zdjęcia czy grafiki opracowywane w programach graficznych.

Trend ten widać w niektórych reklamach i gazetkach sieci handlowych, zaprojektowanych tak, by pokazywać konkretnego człowieka, który stoi za produktem spożywczym, który klient wybiera ze sklepowej półki. Ludzie prezentowani w tych materiałach nie są modelami czy aktorami. Mają wyraźne, zwykłe twarze, konkretne nazwiska, swoją historię. Padają nazwy miejscowości, z których pochodzą. Sieci handlowe podkreślają dumę z posiadania takich dostawców czy pracowników.

Zamiast zdjęć można jednak zastosować rysunkowe postacie, które oddają istotne elementy oferty i rozwijają pewną historię. Można przygotować specjalnie zaprojektowane ilustracje, budujące nastrój całego albumu. Jeśli jeszcze wskażemy, że ważnym punktem odniesienia w tym roku będzie cyberpunk, szczególnie w wydaniu komiksowym, z jego bogatym kolorystycznie światem pełnym szczegółów – stanie się jasne, że ręcznie wykonane ilustracje mają ogromny potencjał.

W przypadku produktów, które możemy wziąć do ręki, dotknąć, potrzebujemy przekazu, który wzbogaci doznania. Pokaże jakość wykonania, użytych materiałów i tchnie autentycznością. Jeśli umieścisz w katalogu Twojej firmy konkretnych, zwyczajnych ludzi, ręcznie wykonane ilustracje, to tym samym uwiarygodnisz całą historię budowaną wokół katalogu. I oczywiście zamieszczone w nim produkty. 

Kategoria