Największe błędy popełniane podczas projektowania wizytówki – część trzecia
Specyfiką druku internetowego jest szeroki wybór kategorii produktowych. W każdej kategorii możesz wybrać różne rodzaje papierów, o specyficzne fakturze, gramaturze czy kolorze. Musisz to wziąć pod uwagę gdy projektujesz swoją wizytówkę. Zapraszamy na trzecią część poradnika o najczęstszych błędach popełnianych podczas projektowania wizytówek.
Papiery niepowlekane, szczególnie z bogatą fakturą, wyglądają szlachetnie. Trzeba natomiast pamiętać, że zbyt mały i wąski font może nie do końca dobrze się na nich prezentować. Farba pochłaniana jest przez nie inaczej niż przez papiery powlekane. To na tych powlekanych uzyskamy większy kontrast i precyzyjniejszy rysunek projektowanych elementów.
Precyzyjny rysunek na wizytówce nie zawsze się sprawdzi
Wybór papierów jest ogromny. Różnią się nie tylko fakturą, gramaturą czy kolorem, lecz także wolumenem. Ta ostatnia właściwość to stosunek grubości papieru do gramatury. Wizytówki z papieru o większym wolumenie będą grubsze, gdy więc leżą w stosie, może wydawać się, że jest ich więcej przy tej samej liczbie.
Przy wyborze takiego papieru należy jednak uwzględnić, że inny też będzie efekt druku. Jest to papier mniej gęsty, bardziej pulchny, a zatem inaczej chłonie farbę. Projekt ze zbyt precyzyjnym rysunkiem może się tu nie sprawdzić.
Podobnie przy wyborze papierów kolorowych warto zastanowić się, czy trafnie dobieramy kolory i uszlachetnienia. Jako przykład weźmy papier Multiloft Kraft z oferty Chroma.pl. Elegancki, o beżowym odcieniu, przypominający papier ręcznie wytwarzany – doskonale nadaje się na projekty odznaczające się prostotą, wyraziste, o stosunkowo dużym rozmiarze fontu i wyrazistych kolorach. Niezbyt dobrze widoczne będą jednak na nim złocenia i np. kolory ziemi.
Wizytówki Multiloft i specjalne rodzaje papieru
Na maszynach drukarskich można wydrukować wizytówki do gramatury 350 g/m2. Co w sytuacji, gdy ktoś chce wyróżnić się grubszymi? Rozwiązaniem są wizytówki Multiloft, składające się z kilku warstw.
Specjalne rodzaje papierów stosowanych w takich wizytówkach umożliwiają zaprojektowanie ciekawego, odróżniającego designu. Wyższa gramatura osiągana jest dzięki łączeniu ze sobą kilku warstw (arkuszy) bez klejenia na mokro. Dotąd osiągnięcie takiego efektu było niemożliwe ze względu na ograniczenia gramaturowe w druku cyfrowym. Łączenie następuje tutaj już w urządzeniu tnącym lub prasującym.
Warstwy zewnętrzne wizytówki wykonane są z wysokiej jakości papieru ozdobnego, dostępnego w drukarni internetowej Chroma.pl trzech wersjach: białej, perłowej i kraft. Warstwy wewnętrzne to szeroka gama kolorystyczna papierów barwionych w masie.
Pomiędzy warstwami można umieścić chip NFC. Pozwala on na interakcję z urządzeniami i jest nośnikiem zapisanych danych. Wystarczy zeskanować chip, stosując powszechnie dostępne smartfonowe aplikacje. Rozszerza to funkcje wizytówki, pozwala również na szybkie przeniesienie danych teleadresowych np. na smartfona.
Uszlachetnienia – uwaga na zbyt wąskie fonty
Uszlachetnienia to obszerny temat, wymagający właściwie osobnego wpisu. O jednej zasadzie, dotyczącej fizycznych właściwości uszlachetnień, warto jednak napisać już tutaj.
Załóżmy, że w projekcie wizytówki przewidzieliśmy złocenie pokrywające całą powierzchnię, w dodatku w taki sposób, by przebijały spod niego litery nazwiska właściciela lub nazwy firmy. Na ekranie wygląda to świetnie: granica jest wyraźna, font wąski i elegancki. Złocenie jednak to proces, w którym niemożliwe jest odtworzenie tak precyzyjnej granicy między nałożoną warstwą a powierzchnią wizytówki. Aby nie zgubić planowanego efektu, lepiej rozważyć zastosowanie grubszego i większego fontu.
Złocenie z przyczyn fizycznych nie będzie miało ostrych krawędzi. Przy zbyt wąskich literach może więc spłynąć w ich obszar, zwężając już i tak wybrany wąski, elegancki font. W skrajnych przypadkach kolor tła w ogóle się nie przebije, pozostawiając w miejscu liter wgłębienia w ich kształcie. Jeśli nie jest to celowy zabieg, lepiej tego unikać.
Przygotowując projekt wizytówki, musisz mieć świadomość właśnie takich niuansów drukowania. Zdecydowanie nie warto forsować rozwiązań, które grafik odradza, znając te zasady. Jeśli zaś nie odradza, warto rozważyć zmianę grafika – nie drukarni.