Papier ekologiczny — czym się wyróżnia?
Twoja firma ceni sobie ekologię i stawia na zrównoważony rozwój? W takim razie ulotki, wizytówki i inne dokumenty promocyjne powinny być wykonane na papierze ekologicznym. Czym jest papier ekologiczny? W jaki sposób jest wytwarzany i czym różni się od tradycyjnego papieru?
Czym jest papier ekologiczny?
Papier ekologiczny wyróżnia się tym, że w całości lub częściowo powstaje z surowców poddawanych recyklingowi. Zazwyczaj pierwszym skojarzeniem jest makulatura, co jest dobrym tropem. Jednak do wytworzenia ekologicznego papieru niezbędne są także surowce wtórne, które pochodzą nie tylko z branży drukarskiej. Dobrym przykładem jest celuloza oraz masy bawełniane. Profesjonalne drukarnie korzystają również z papieru bezdrzewnego, pochodzącego z juty, bambusów, słomy, pszenicy oraz z odpadów rolniczych.
Chcesz wiedzieć nie tylko, czym jest papier ekologiczny, ale też, jakie ma właściwości? Na pewno ma nieco ciemniejszą barwę w porównaniu do standardowego papieru. Jednak nie ma to żadnego wpływu na jego zastosowanie. Wystarczy poddać go bieleniu, a zyskasz elegancki, matowy papier. Można go poddać później jeszcze procesom uszlachetniania, aby zyskał bardziej ozdobny wygląd.
Jak wytwarzany jest papier ekologiczny?
Proces produkcji ekologicznego papieru prawie nie różni się od procesu wytwórczego standardowego papieru. Największą różnicę stanowi sposób pozyskiwania surowców. Pierwszym etapem produkcji jest zbieranie i segregacja makulatury oraz innych odpadów, mających w składzie celulozę. Dlatego tak ważne jest to, by wybrać drukarnię, która wszystkie niewykorzystane surowce papierowe poddaje recyklingowi. Dzięki temu materiały mogą być przekazane do ponownego użycia.
Jaki jest kolejny etap wytwarzania papieru ekologicznego? Odbywa się wtedy proces rozwłókniania i oczyszczania surowca. Gdy zostaje odsączony nadmiar wody, powstaje masa papierowa, która następnie trafia do prasy. Pozwala to otrzymać wysokiej jakości papier ekologiczny – wykorzystywany do wielu różnych celów.
Czym różni się papier ekologiczny od tradycyjnego?
Zastanawiasz się, czym różni się papier ekologiczny od tradycyjnego? Tak naprawdę trudno będzie Ci dostrzec różnice między nimi. Pod względem kolorystycznym to tylko nieco ciemniejsza barwa, która może przybierać odcienie od jasnego beżu, po szarości, kończąc na ciemnym brązie. Oczywiście możesz poddać papier bieleniu, aby pozbyć się tego mankamentu, do czego są wykorzystywane jedynie bezpieczne dla środowiska barwniki.
Podobnie jak w przypadku tradycyjnego papieru, tak również ekologiczny materiał może mieć zróżnicowaną gramaturę, którą możesz dopasować do konkretnego zastosowania np. do wydruku ulotek, katalogów czy wizytówek.
Pod wieloma względami ekologiczny papier może nawet zapewnić więcej korzyści w porównaniu do zwykłego papieru. Dostrzeżesz, to gdy zaczniesz po nim pisać, bo długopis nie ślizga się na tej powierzchni i nie rozmazuje się. Uwagę przyciąga też atrakcyjna estetyka oraz zgodność z aktualnymi trendami, czyli dbaniem o środowisko naturalne.
Jakie zastosowanie ma papier ekologiczny?
Papier ekologiczny możesz wykorzystywać na wiele sposobów. Może być wykorzystywany jako papier matowy, ozdobny lub może być wzbogacony o dodatkowe właściwości np. powłoki uszlachetniające. Dzięki temu sprawdzi się do użytku domowego i komercyjnego. Poznaj najczęstsze zastosowania papieru ekologicznego.
Papier do zaproszeń i wizytówek
Ekologiczny materiał to dużo lepsze rozwiązanie do zaproszeń i wizytówek w porównaniu do tradycyjnego papieru. Naturalny kolor nadaje im oryginalnego wyglądu, który wyróżnia się na tle innych olśniewająco białych zaproszeń bądź wizytówek. To też świetny sposób, aby od razu zakomunikować, jak ważna jest dla Ciebie dbałość o środowisko naturalne. Na pewno wpłynie to pozytywnie na odbiór Twojej firmy.
To produkcji wizytówek wybierz papier ekologiczny o gramaturze 300 g, a do zaproszeń nieco cieńszy o gramaturze 250 g.
Papier do opakowań
Jakie zastosowanie ma papier ekologiczny? Oczywiście to świetny materiał do produkcji opakowań. Takie opakowanie doda Twojej marce autentyczności, a do tego pozwoli pozyskać zaufanie i sympatię odbiorców. Postaraj się dopasować charakter ekologicznego opakowania do koncepcji marki i identyfikacji wizualnej, żeby stworzyć spójny wizerunek.
Papier do etykiet i materiałów promocyjnych
Chcesz wyróżnić swoją markę na tle konkurencji? Pomogą Ci w tym etykiety wykonane z ekologicznego papieru, a dokładniej z włókien ze skóry naturalnej lub mas szmacianych. To najczęściej wykorzystywane surowce podczas tworzenia etykiet ubraniowych. Twoja marka produkowana jest z naturalnych materiałów? W takim razie podkreśl proekologiczny wizerunek marki i postaw na etykiety z ekologicznego materiału.
Papier z recyklingu świetnie sprawdzi się również do produkcji katalogów, POS, ulotek i innych materiałów reklamowych, których nie może zabraknąć w Twojej firmie.