Plakaty drukowane – Twoja reklama w przestrzeni publicznej
Reklama zewnętrzna nazywana jest ostatnim przyczółkiem prawdziwej reklamy masowej. Dotyczy to zarówno billboardów, siatek reklamowych, jak i murali czy plakatów. To, czy poświęcimy uwagę telewizji, radiu, internetowi, zależy od naszej decyzji.
Przedstawiciele różnych grup społecznych oglądają co innego, zamykają się w swoich bańkach. Tymczasem plakat, czyli druk jednostronny dużego formatu (minimum A3), gdy zostaje umieszczony w miejscach publicznych takich jak ulica czy witryna sklepowa, dociera do każdego. Niezależnie od wieku, zainteresowań czy statusu materialnego.
Pierwszy plakat drukowany w formie billboardu pojawił się prawie 200 lat temu na Times Square w Nowym Jorku. Stworzyła go pracownia, która drukowała plakaty dla miejscowego cyrku. Nie tylko tam, również w Paryżu ponad sto lat temu, w końcówce XIX wieku twórcy plakatów, jak Cheret czy Toulouse-Lautrec, wprowadzili na ulice kolorowe litografie. Z czasem drukowany plakat zyskał popularność jako narzędzie reklamy i zaczął być stosowany masowo.
Plakat – dziś dostępny dla każdego
Od lat 30. ubiegłego wieku John Gilroy tworzył słynne plakaty dla marki Guinness. Widniały na nich hasła takie jak „Guinness for strength” (Guinness na wzmocnienie), „It’s a lovely day for a Guinness” (Jaki piękny dzień na guinnessa) i najsławniejsze „My Goodness – My Guinness”.
Plakat stał się elementem sztuki, a także propagandy i kampanii wyborczych. W każdej z tych dziedzin umożliwia komunikację z odbiorcami obrazem i prostym tekstem. O ile kiedyś jego projektowanie i drukowanie zajmowało dużo czasu, o tyle dzisiaj sprawę można załatwić w internecie za pomocą kilku kliknięć. Rozwój technologii otworzył wybór spośród różnych rodzajów wydruku.
Tym, co pozwala je uporządkować i przetestować w druku online, jest na przykład konfigurator plakatów.
Plakaty jednostronne dają możliwość oszczędności, do tego są stosunkowo proste w druku. W przypadku produktów bardziej skomplikowanych, premium, warto skorzystać z wysokiej jakości papieru z uszlachetnieniem. Przykładem może być lakier High Gloss UV, który zapewnia połysk kojarzony z elegancją i wysoką jakością.
Trzeba dobrze umieścić plakat w otoczeniu
Ważne, żeby wziąć pod uwagę kontekst, w jakim pojawi się plakat. Dotyczy to również bannerów wielkoformatowych. To, co dobrze widoczne na ekranie komputera, widziane przez moment z odległości kilkudziesięciu metrów, zza szyby samochodu, może być mało czytelne. Czasem warto postawić na minimalizm. Ograniczać ilość koloru na plakacie, pozostawić dużo bieli, która nadaje kompozycji oddech. Dobry przykład stanowią choćby minimalistyczne plakaty marki Wonderbra z lat 90. „Hello Boys”, z Evą Herzigovą…
…a także „Papierosy są do dupy” Andrzeja Pągowskiego.
Istotnym czynnikiem jest też pogoda. Plakaty, które będą narażone na opady deszczu czy śniegu, warto dodatkowo zabezpieczyć folią. Zapewni ona zdecydowany, mocno błyszczący efekt i dużą trwałość.
Uszlachetnienie lakierem H-UV Soft Touch lub dodatkową folią doda estetyki i usztywni wydruk. Oczywiście trzeba uwzględnić specyfikę projektu – taka folia najlepiej wygląda w połączeniu ze stonowanymi barwami. Bok plakatu można również uszczelnić listwą. Perforacja fragmentów plakatu, tworząca tzw. zrywki, pozwoli zainteresowanym klientom wziąć ze sobą Twoje dane – wszystko na wyciągnięcie ręki.
Wszystkie plakaty można skonfigurować w jednym miejscu. Dostępne formaty, papiery i kolorystyka umożliwiają oddanie projektu do produkcji w kilka minut.