QR kody w świecie druku – jak je wykorzystać?
Kody QR pojawiły się ponad 20 lat temu. Choć początkowo nowa technologia spotkała się z dużym zainteresowaniem, wiele osób spekulowało, iż szybko odejdzie ona w zapomnienie. Tak się jednak nie stało. Miliony ludzi skanuje kody swoimi telefonami. Nic więc dziwnego, że dość szybko znalazły one szerokie zastosowanie w marketingu. Na materiałach drukowanych można je zobaczyć niemal wszędzie – wizytówki, ulotki, plakaty, wielkoformatowe billboardy, firmowe teczki, etykiety – to tylko kilka przykładów. Czym dokładnie są kody QR i dlaczego rozwiązanie to stale utrzymuje się na topie? Wszystkiego dowiecie się z artykułu.
Kody QR – jak działają?
Nazwa kod QR pochodzi od angielskiego „quick response”. Po raz pierwszy ciemne kwadraty ułożone na jasnym tle pojawiły się za sprawą japońskiej firmy Denso Wave, której celem było usprawnienie procesów produkcyjnych. Potencjał tego rozwiązania był jednak na tyle wysoki, że bardzo szybko znalazł zastosowanie także w wielu innych dziedzinach. Kod QR wystarczy zeskanować za pomocą smartfona. Wówczas użytkownik zostaje przekierowany na odpowiednią stronę, na której znajdują się najważniejsze informacje o produkcie lub usłudze. Jest to więc niezwykle uniwersalne i łatwe w obsłudze rozwiązanie.
Jak wygenerować kod QR?
Aby uzyskać kod QR, wystarczy skorzystać z generatora kodów. Na rynku dostępne są intuicyjne platformy, które w kilku prostych krokach przeprowadzają osobę zainteresowaną przez cały proces. Skonwertowany adres URL można pobrać w formie pliku graficznego i z powodzeniem umieścić w projekcie reklamy.
Samo wygenerowanie kodu to jednak nie wszystko. Istotna jest także odpowiednia optymalizacja. Bez właściwego CTA może okazać się, że odbiorcy nie zadadzą sobie trudu, aby wykonać niezbędne działania. Warto więc w przypadku każdej reklamy umieścić krótką instrukcję wraz z informacją, co znajduje się po drugiej stronie. Dzięki temu potencjalny klient zyska pewność, że kod QR niesie za sobą jakąś wartość i w konsekwencji sięgnie po telefon.
Gdzie w reklamie zewnętrznej wykorzystuje się technologię QR?
Można śmiało stwierdzić, iż kody QR zawładnęły projektami wykorzystywanymi w reklamie zewnętrznej. Odbiorcy, zmęczeni nadmierną ilością treści w każdym możliwym medium, nie zwracają już uwagi na reklamy przeładowane tekstem. Rozwiązaniem tych problemów jest właśnie technologia QR. Wystarczy sięgnąć po chwytliwe hasło i atrakcyjną wizualnie grafikę, aby przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta. Jeśli przekaz sam w sobie będzie interesujący, odbiorca samodzielnie sięgnie po dalsze informacje. Tradycyjne plakaty, billboardy, transparenty, ulotki i reklamy wielkoformatowe mogą więc być nadal skuteczne, jeśli zaczniemy dostrzegać i wykorzystywać potencjał nowych technologii.
Dlaczego warto wykorzystywać kody QR w świecie druku?
Powodów, dla których warto sięgnąć po kody QR w świecie druku jest naprawdę bardzo wiele. My skupimy się na 5 najistotniejszych, które z pewnością przekonają Was do skorzystania z tej technologii.
1. Większy zasięg: Zastosowanie kodów pozwala dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Użytkownicy szybko i łatwo mogą zapoznać się z dodatkowymi informacjami o usłudze lub produkcie, bez konieczności przepisywania adresu URL.
2. Wzrost sprzedaży: Z pomocą technologii QR można zwiększyć potencjał reklamowy. Bezpośredni odnośnik do strony ułatwia i przyspiesza proces zakupowy.
3. Monitoring efektywności: Informacje o tym, ile razy kod został zeskanowany, pozwalają sprawdzić skuteczność kampanii reklamowej.
4. Oryginalność: Wprowadzenie kodów QR do reklamy może pomóc wyróżnić się na tle konkurencji.
5. Wzrost interakcji: Kody QR warto wykorzystywać w kampaniach angażujących użytkowników. Odbiorcy mogą brać udział np. w różnego rodzaju grach, konkursach i quizach, co jest niezwykle istotne w procesie budowania świadomości marki.
Kody QR – Podsumowanie
Kody QR są niezwykle przydatne w działaniach marketingowych. Taki oryginalny element kampanii powinien być jednak odpowiednio przemyślany. Przed umieszczeniem tego rodzaju technologii w projekcie należy więc zastanowić się, jaki cel biznesowy ma ona spełniać. Kod powinien dawać użytkownikom jakąś wartość dodaną, np. dostęp do ciekawych treści dodatkowych czy też możliwość oszczędzenia czasu lub pieniędzy. Dzięki temu można później liczyć na wzrost zainteresowania marką, a w dalszej perspektywie wzrost sprzedaży.